Cum să găzduiești un giveaway legal?

Cum să găzduiești un giveaway legal?
Cum să găzduiești un giveaway legal?
Ai decis să îți promovezi mai bine brandul, imaginea și produsul sau serviciul și te-ai gândit să organizezi un giveaway pe rețelele de socializare ori pe alte platforme.
În fond, nu poți să deschizi Facebook sau Instagram și să nu îți sară în ochi un giveaway, așa că de ce să nu organizezi și tu unul?

Ce este giveaway-ul?
Așa cum îi spune și numele (give + away), poate consta într-un bun sau un serviciu care este oferit gratuit, în cele mai multe cazuri în scopuri promoționale și/sau pentru promovarea imaginii.

Cu siguranță ați văzut astfel de giveaway-uri la care vă puteați înscrie gratuit, prin inserarea unui comentariu, urmând ca printr-un program automat de tragere la sorți, să se stabilească cine va fi norocosul care primește o agendă, un pix, o cremă sau o tunsoare gratuită, iar exemplele pot continua.
Este sau nu giveaway-ul un joc de noroc?

Trebuie să obținem autorizații speciale pentru organizarea de giveaway?
În funcție de regulile pe care doriți să le stabiliți în organizarea giveaway-ului, trebuie realizată și încadrarea juridică a acesteia. Mai precis, dacă este un joc de noroc, o tombola sau alte asemenea pentru care este necesară obținerea unor avize / autorizații.
Astfel, pentru a fi în situația unui joc de noroc trebuie să fie îndeplinite condițiile de mai jos:
  • se atribuie câștiguri materiale, de regulă bănești, ca urmare a oferirii publice de către organizator a unui potențial câștig și a acceptării ofertei de către participant, cu perceperea unei taxe de participare directe sau disimulat
  • câștigurile fiind atribuite în baza regulamentului de joc aprobat de Oficiul National pentru Jocuri de Noroc, prin selecția aleatorie a rezultatelor evenimentelor care fac obiectul jocului, indiferent de modul de producere a acestora.
În situația în care acțiunea promoțională a unui operator economic îndeplinește toate elementele definitorii ale jocului de noroc, exista obligația obținerii unui aviz de la Oficiul National pentru Jocuri de Noroc.
Tombola reprezintă acea activitate de extragere de numere, de litere sau de alte simboluri, indiferent de caracteristicile dispozitivelor mecanice, electronice, digitale sau video, utilizate pentru generarea acestora sau pentru efectuarea extragerilor, organizată sau nu în prezența fizică a jucătorilor, unde premiile acordate sunt fixe și nu depind de numărul și prețul biletelor vândute, al taloanelor, al jetoanelor și al altor mijloace care atestă participarea la tombolă.

Câștigătorii – un număr prestabilit de participanți – vor fi stabiliți prin extragere aleatorie în conformitate cu un regulament afișat în prealabil și aprobat de Comitetul de Supraveghere al O.N.J.N.

Dacă după ce ai citit condițiile legale pentru joc de noroc și tombolă, rezultă că giveaway-ul pe care dorești să îl organizezi nu se încadrează în nici una dintre cele două categorii, avem o altă prevedere legală care impune, în anumite condiții, obținerea unui aviz de la Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc.

Mai exact, ”organizarea de către operatorii economici de acțiuni de promovare a bunurilor și serviciilor comercializate, dacă denumirea acțiunii de promovare induce clienților ideea participării la un joc de noroc sau dacă modalitatea efectivă de desfășurare a acesteia contravine Ordonanței 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, este interzisă.”

Așadar, mare atenție la denumirea giveaway-ului și la modul de formulare a acestuia, dar și la regulamentul stabilit.

Dacă induceți participanților ideea participării la un joc de noroc sau alte asemenea, veți avea de respectat obligații (multe) suplimentare în relația cu Oficiul National pentru Jocuri de Noroc.
Știu, o să ziceți „bine, bine păi și giveawy-ul meu unde se încadrează? Trebuie să obțin avize?”
Având în vedere că marea majoritate a giveaway-urilor, nu percep taxe de participare / înscriere de la participanți, putem opina că nu ar fi necesară o autorizare sau obținerea avizului.

Însă, la mijloc este o ”linie” fină.

În funcție de modul și regulile de organizare a giveaway-ului este posibil să fie necesară solicitarea unui punct de vedere scris din partea Oficiului National de Jocuri de Noroc.

În ceea ce privește situația loteriilor publicitare, acest tip de loterii (organizate deseori de marile magazine pentru promovarea produselor) acestea trebuie să respecte alte reguli speciale stabilite de Ordonanța 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață.
Atenție, nu sunt considerate loterii publicitare – deci nu trebuie să îndepliniți toate condițiile din Ordonanța de mai sus, dacă:
  • concursurile în cadrul cărora premiile sunt câștigate exclusiv datorită abilitații, cunoștințelor şi perspicacității participanților, câștigătorul fiind desemnat în funcție de valoarea prestației sale
  • alocarea de premii în mod aleator, înainte de oferirea la vânzare a produselor/serviciilor şi atribuirea câștigurilor la achiziționarea produselor/serviciilor, chiar dacă intrarea în posesie a premiilor are loc la o dată ulterioară.
Giveaway-ul meu nu este nici joc de noroc, nici tombolă și nici loterie publicitară. Asta înseamnă că nu trebuie să respect nici o regulă?
Răspunsul scurt este nu. Chiar dacă nu trebuie să obțineți avize și autorizații pentru organizarea giveaway-ului, recomandarea este aceea de a gândi preventiv și de a stabili un Regulament pentru orice tip de giveaway pe care decizi să îl găzduiești.
1
Ai grijă să respecțI termenii & condițiile rețelei de socializare / platformei / site-ului unde vei organiza giveaway-ul
Știu că aproape nimeni nu citește Termenii & Condițiile site-urilor sau rețelelor de socializare, însă, pentru propria voastră protecție, vă recomand să citiți cel puțin secțiunea despre organizarea de concursuri pe platformele lor.

Acest lucru vă va scuti de sancțiuni – cum ar fi suspendarea contului, închiderea contului sau / și alte consecințe neplăcute.

Asigură-te că ai citit și ai înțeles Termenii & Condițiile platformei unde vei organiza giveaway-ul și ai grija să incluzi sau să ai în vedere aceste reguli și la redactarea propriului tău Regulament de giveaway.

Atenție: unele platforme nu permit influențarea numărului de urmăritori în derularea concursurilor.

Așadar, ar trebui să te gândești de doua ori înainte de a cere participanților follow / like și orice altceva care ar conduce la încălcarea regulii stabilite de platforma pe care vei organiza concursul.
2
Stabilește și redactează un regulament al giveaway-ului.
Regulamentul nu trebuie să fie neapărat de 200 de pagini, poate fi scurt și cuprinzător, însă trebuie să includă toate regulile pe care tu le ai în minte când organizezi giveaway-ul. Regulamentul trebuie să stabilească:
  • care sunt condițiile de participare,
  • cine nu poate participa,
  • cine este organizatorul, datele de contact ale organizatorului,
  • descrierea premiului,
  • când se desfășoară,
  • cum se vor extrage / nominaliza câștigătorii,
  • orice alte reguli consideri că sunt necesare pentru buna desfășurare a giveaway-ului dar și pentru a te proteja de diverse riscuri în fața participanților.
3
Atenție la prelucrările de date cu caracter personal ale participanților la giveaway
Acest lucru l-am detaliat în fiecare articol pe subiectul prelucrărilor de date, inclusiv aici.
Regulamentul tău ar trebui să includă și o secțiune referitoare la prelucrarea datelor participanților la giveaway. Cum se prelucrează datele, cât și unde le stochezi, ce faci cu ele, etc.
În loc de concluzie
După ce ai văzut toate regulile care trebuie respectate, toate pentru un giveaway de cremă sau șampon și te gândești ”dacă firma X face așa și nu a pățit nimic, cu siguranță pot și eu”, sfatul meu este să te gândești mai bine și să decizi dacă merită să pui în joc imaginea brand-ului tău, munca ta, reputația ta și chiar afacerea ta doar pentru că trebuie să respecți câteva reguli.

În ceea ce privește platformele pe care vei organiza giveaway-uri, este bine de știut ca acestea au de cele mai multe ori clauze de declinare a responsabilității și plasează responsabilitatea asupra ta, cu privire la modul în care organizezi giveaway-ul, așa că nu va fi problema lor sau a voastră, ci va fi DOAR problema ta.

Leave a comment