Angajarea cetățenilor străini. Procedura și documente necesare
Angajarea cetățenilor străini. Procedura și documente necesare
Găsirea unor salariați pricepuți și dedicați locului de muncă a devenit o provocare pentru angajatorii din România.
Din acest motiv, tot mai mulți angajatori au în vedere angajarea cetățenilor străini (NON-UE) pentru a acoperi deficitul de personal.
Dacă și tu te gândești să angajezi cetățeni străini (NON-UE), vezi mai jos care sunt pașii de urmat și documentele necesare:
Care sunt etapele de parcurs?
Întreaga procedură de parcurs este formată din 3 ETAPE MARI:
Etapa nr. 1 – Obținerea AVIZULUI DE MUNCĂ (după obținerea acestui document – cetățeanul străin poate fi angajat în cadrul societății, dar NU poate intra în țară)
Etapa nr. 2 – Obținerea VIZEI DE LUNGĂ ȘEDERE PENTRU ANGAJARE
Etapa nr. 3 – Obținerea PERMISULUI UNIC / CARTEA ALBASTRĂ A UE (După intrarea în România, cetățeanul străin trebuie să obțină un permis unic care atestă dreptul său de ședere în România)
Etapa nr. 1 – obținerea avizului de muncă
Cu excepția câtorva cazuri în care nu este necesară obținerea acestui aviz de muncă (când există tratate încheiate între state, activități didactice, științifice, forme de protecție, reîntregire familie etc), angajarea cetățenilor străini se realizează în baza avizului de angajare, solicitat de angajator și eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări.
Care sunt documentele necesare?
- Cerere motivată
- Certificatul constatator emis de oficiul registrului comerţului,
- Certificatului de atestare fiscalã emis de administraţia finanţelor publice în a carei raza teritorialã angajatorul isi are sediul social,
- Adeverinta eliberate de agenţia pentru ocuparea forţei de munca în a carei raza teritorialã isi are sediul angajatorul, cu privire la forta de munca disponibilã pentru locul de munca vacant comunicat de angajator potrivit dispoziţiilor legale, cu cel mult 60 de zile anterioare depunerii cererii
- Fişa postului,
- Organigrama angajatorului cu prezentarea funcţiilor ocupante şi vacante
- Dovada publicării prin mijloace de informare în masă din România a unui anunţ pentru ocuparea locului de muncă vacant
- O ofertă fermă de angajare
- Un proces-verbal întocmit în urma selecţiei realizate pentru ocuparea posturilor vacante din care să rezulte și faptul că străinul pe care angajatorul intenționează să-l încadreze în muncă îndeplinește condițiile de pregătire profesională și experiență în activitate prevăzute de legislația în vigoare pentru ocuparea acelui loc de muncă
- Cazierul judiciar al angajatorului
- Certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, în copie şi în original
- Cazierul judiciar al străinului sau alt document cu aceeasi valoare juridica eliberat de autoritatile din tara de origine sau resedinta tradus şi legalizat
- Declaraţia pe propria răspundere a străinului că este apt din punct de vedere medical pentru a fi încadrat în muncă şi că are cunoştinţe minime de limba română sau cunoaște o limbă de circulație internațională
- Curriculum vitae si două fotografii tip 3/4 ale străinului, care poate conţine şi declaraţia pe propria răspundere a străinului că este apt din punct de vedere medical pentru a fi încadrat în muncă şi că are cunoştinţe minime de limba română sau cunoaște o limbă de circulație internațională
- Copia documentului de trecere a frontierei, valabil, al strainului
Care sunt taxele?
Taxele administrative privesc taxa de aviz de 100 de EURO și taxele necesare pentru obținerea unora din documentele de mai sus (spre exemplu: Certificatul constatator, taxa pentru publicarea anunțului etc.).
Etapa nr. 2 – obținerea vizei de lungă ședere pentru angajare
Viza de lungă ședere pentru angajare se eliberează în baza avizului de angajare obținut de angajatorul din România pentru cetățeanul străin.
Care sunt documentele necesare?
- Copia avizului de angajare
- dovada mijloacelor de întreținere la nivelul salariului minim brut garantat în plată pentru întreaga perioadă înscrisă în viză ;
- cazier judiciar eliberat de autoritățile din statul de domiciliu sau de reședință;
- asigurarea medicală pe perioada valabilității vizei.
Care sunt taxele?
Taxa aferentă vizei este de 120 Euro și se achită în statul în care se efectuează cererea.
Etapa nr. 3 – obținerea permisului unic / cartea albastră a UE
După ce străinul intră în România, trebuie să obțină un permis unic sau Cartea albastră a U.E.
Documentul atestă dreptul de ședere în România.
Pentru obținerea acestui document, străinul va depune o serie de documente cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea dreptului de ședere acordat de viză.
Care sunt documentele necesare?
- cerere;
- documentul de trecere a frontierei (pașaportul, titlul de călătorie, etc.) în original și copie;
- dovada deținerii legale a spațiului de locuit în original și copie;
contractul individual de muncă;- print screen din registrul general de evidență a salariaților la secțiunea unde se regăsesc date despre contractul individual de muncă, semnat de către angajator ; - salariul înscris;
- adeverință medicală
Care sunt taxele?
Taxa consulară de 120 EURO și taxa de 259 RON care reprezintă contravaloarea permisului de ședere.
Atenție!
Întreaga procedură durează destul de mult și există riscul ca până la soluționarea dosarului să expire o parte din documentele care sunt valabile un termen limitat de timp (cazier judiciar, certificat de atestare etc.), iar în acest caz aceste documente trebuie înlocuite cu unele noi și din nou depuse la Inspectoratul pentru Imigrări.
Așadar, având în vedere birocrația necesară pentru angajarea unui cetățean străin (NON-UE) în România, vă recomandăm să apelați numai la profesioniști pentru parcurgerea acestei proceduri.