Model de termeni și condiții? Mai gândește-te!

Model de termeni și condiții? Mai gândește-te!

 

 

Model de termeni și condiții? Mai gândește-te!

 

model de termeni și condiții

Cauți un model de termeni și condiții pentru site-ul tău?

Indiferent ce tip de site ai, site de prezentare sau comerț online ori ai o platformă de intermediere sau o aplicație mobile, atunci articolul acesta este exact ce ai nevoie pentru a renunța la ideea de a copia dintr-o parte în alta Termenii și Condițiile unui alt magazin online și a-i posta rapid la tine pe site.

1

Termeni & condiții – redactați pentru magazinul tău online și afacerea ta!

Nu cred ca pot exprima suficient de bine în cuvinte importanța acestor Termeni & Condiții, fie că discutăm despre un magazin online sau un site de prezentare (care are opțiunea de abonare la newsletter sau are un blog care permite adăugarea de comentarii de către utilizatori).

Acești Termeni & Condiții nu sunt doar kilometri de cuvinte fără sens ci sunt chiar CONTRACTUL încheiat între tine și fiecare client / utilizator al site-ului tău.

Acest contract va stabili drepturile și obligațiile tale, dar și ale clientului, Politica ta de livrare a produselor sau serviciilor tale, Politica de retur a produselor, Codul de conduită care trebuie respectat atunci când utilizatorii postează comentarii, clauze care să te protejeze de anumite riscuri în cazul în care publici diverse sfaturi pe care oamenii s-ar putea să le urmeze (iar rezultatul să nu fie cel dorit!) și așa mai departe.

Practic, acești Termeni & Condiții te pot ajuta sau îți pot cauza mari pagube, în relația cu clientul.

Aici vei publica și toate datele de identificare ale afacerii tale, în conformitate cu dispozițiile legale: nume sau denumirea societății tale, domiciliul sau sediul afacerii tale, numerele de telefon, fax, e-mail, numărul de înmatriculare, codul de înregistrare fiscală, modalitatea de calcul a tarifelor practicate (includ / nu taxe) și multe alte informații.

Aceste date trebuie să fie ușor accesibile, așadar sfatul nostru este de a posta informațiile și la secțiunea „CONTACT„ a site-ului.

Am văzut multe situații în care, în graba de a a lansa magazinul sau site-ul de prezentare, se copiau un model de termeni și condiții de pe alte platforme sau site-uri.

Această „soluție„ nu doar că îți va crea mai multe probleme decât ți-ai imagina în relația cu clienții, însă nici nu te vor proteja de eventualele riscuri.

Termenii și Condițiile de la Amazon sau orice altă platformă cunoscută la care vă gândiți NU se vor potrivi în nici un fel magazinului tău online.

Nici copierea unui model de termeni și codiții din prima căutare Google, nu este o soluție.

Sfat: Dacă ai decis să permiți afișarea de reclame pe site-ul tău, atunci acei Termeni & Condiții ar trebui să includă clauze și cu privire la aceste reclame.

2

Politică de confidențialitate

La fel ca și în cazul Termenilor și Condițiilor, Politica de confidențialitate trebuie să prezinte exact modalitatea de prelucrare a datelor aplicată pe și prin magazinul tău online.

Politica trebuie să fie ușor accesibilă de pe orice pagină a site-ului și ar trebui să includă:

modalitatea în care prelucrezi datele utilizatorilor,

cum păstrezi aceste date,

în ce scop le prelucrezi,

cum sunt ele protejate,

care sunt drepturile utilizatorilor asupra datelor lor transmise către site-ul tău,

cum pot ei să își folosească aceste drepturi, etc.

3

Politica cookies

Ce sunt cookies-urile?

Sunt mici fișiere salvate pe dispozitivul utilizatorului(computer/tabletă/telefon), în momentul în care acesta utilizează un site care are aceste cookies-uri, iar aceste fișiere sunt folosite pentru a trimite informația înapoi la cel care deține site-ul (spre exemplu, Cookies-urile de la Google Analytics vor vedea câte pagini ale site-ului au fost vizitate de către un utilizator, dar și alte informații).

Aceste fișiere nu sunt și nu conțin viruși.

Trebuie să informezi utilizatorii despre faptul că magazinul tău online folosește cookies (chiar dacă scopul este de a urmări eficiența site-ului sau pentru îmbunătățirea calității postărilor) și să permiți utilizatorului să le blocheze.Ideea acestei Politici este tot de a informa utilizatorul asupra datelor care i se „culeg„ și să poată decide în mod informat și conștient dacă permite accesul acestor fișiere sau nu.

4

Comunicări comerciale, spam și newsletter

Comunicările de tip SPAM – adică comunicări comerciale nesolicitate sunt interzise de lege, așadar nu trimite e-mail-uri cu publicitate / reclamă dedicată să promoveze magazinul tău online, reducerile sau orice alte campanii la care te gândești, unor persoane care nu ți-au acordat acordul în acest sens.

Poți trimite comunicări comerciale, însă trebuie să ai consimțământul persoanei destinatare.

Acest consimțământ trebuie să întrunească condițiile legale pentru a fi valabil exprimat, iar destinatarul trebuie sa aibă dreptul de a-și revoca consimțământul pentru primirea unor astfel de comunicări.

Procedura de retragere a acordului trebuie să fie simplă pentru utilizator, gratuita și să își producă efectele în maxim 48 de ore de la inițierea procedurii de retragere a acordului.

Așadar, dacă persoana nu dorește să mai primească comunicări comerciale respectă acest lucru, nu continua să trimiți reclame.

Plus că vei fi mai eficient dacă te vei îndrepta către utilizatori care sunt cu adevărat interesați de produsele sau serviciile tale.

Retragerea consimțământului trebuie să se facă la fel de simplu ca și acordarea acestuia.

Așadar, nu îngreuna procesul de retragere a consimțământului unei persoane, în ideea că persoana se va „răzgândi„ până va reuși să iasă din listele de comunicări comerciale.

Pe lângă sancțiuni (destul de mari), un astfel de comportament în afaceri va dăuna imaginii afacerii.

Cu titlu de exemplu, ANSPDCP – Autoritatea Română de protecția datelor a aplicat anul acesta amenzi care variază între 6.000 EURO – 14.000 EURO pentru comunicări de tip SPAM.

Nu mai bine folosești acești bani pentru dezvoltarea afacerii tale decât pentru plata amenzilor?

Legea menționează și că ar trebui să marcați astfel de comunicări comerciale cu cuvântul „PUBLICITATE” scris chiar așa, cu majuscule.

În acest caz, este posibil ca utilizarea acestui cuvânt, în această formă, să determine ca mesajul să ajungă direct în folder-ul de SPAM / TRASH al persoanei respective.

5

Politică de livrare și retur a produselor

De la capitolul acesta se nasc cele mai multe discuții / conflicte și potențiale procese cu clienții care comandă online.

Fie că produsul comandat nu arată ca pe site, fie că pur și simplu clientul nu mai vrea produsul odată ce l-a desfăcut din ambalajul original sau produsul nu este exact ceea ce căuta clientul, trebuie să afișezi această politică online.

Totodată, termenii trebuie să fie cât mai simpli și să descrie exact procedura de urmat de clientul tău, în cazul în care dorește să returneze produsul.

Te va scuti de multe telefoane pe partea de call center, din partea clienților care nu știu dacă pot sau nu să returneze produsul, în ce condiții pot face asta și când și cum vor primi banii înapoi.

Există reglementat un termen limită în care se poate face returul, există produse care NU pot fi returnate, dar și reguli clare despre cum se face o procedură de retur.

Toate acestea trebuie să existe și în cadrul magazinului tău online.

6

SOL, ANPC și altele

În cazul în care site-ul tău este de fapt un magazin online, ai obligația de a afișa un link  către Platforma de soluționare alternativă a diferendelor dintre consumatori și profesioniști.

Această Platformă a fost gândită pentru a soluționa pe cale extrajudiciară (nu pe calea instanței) neînțelegerile dintre client și comerciant.

Ce este important de știut este că neafișarea link-ului care trimite către acestă platformă este considerată contravenție, iar conform Ordonanței nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei.

Tot referitor la link-uri importante, menționăm și obligația de a prezenta pe prima pagină a site-ului (home page) un link vizibil către adresa oficială de web a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (www.anpc.gov.ro), denumit PROTECȚIA CONSUMATORILOR – A.N.P.C., în conformitate cu Ordinul 72/2010 privind unele măsuri de informare a consumatorilor.

Această obligație o au site-urile de vânzări, preluare comenzi on-line şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, la serviciile turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce (comerţ electronic).

Leave a comment