Ce aduce noua lege pentru serviciile de plăți?

Ce aduce noua lege pentru serviciile de plăți?

 

Ce aduce noua lege pentru serviciile de plăți?

 

 

drepturi cumpărături online

În prezent, drepturile și obligațiile procesatorilor de plăți sunt reglementate prin OUG nr. 113/2009 privind serviciile de plată.

Însă pentru că în ultimii ani consumatorii cumpără tot mai mult online, iar riscurile de securitate aferente plăților online au crescut și ele, a fost adoptată Directiva UE 2015/2366 a Parlamentului European și a Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind serviciile de plată în cadrul pieței interne.

Pentru a transpune această nouă Directivă, România va avea o lege nouă pentru serviciile de plată începând din luna Decembrie 2019, respectiv Legea nr. 209 / 2019 privind serviciile de plată și pentru modificarea unor acte normative, care va înlocui OUG nr. 113/2019.

1

Ce schimbări aduce noua lege pentru serviciile de plăți?

Se stabilesc drepturi și obligații importante ale prestatorilor de servicii de plată, se stabilesc mai multe drepturi pentru utilizatori (clienți), se stabilesc noi sarcini pentru ANPC – care va analiza propunerile de contracte ale entităților care doresc să presteze servicii de plată, la solicitarea BNR, creșterea nivelului de informare și protecție a utilizatorilor de servicii de plată.

2

Ai un serviciu de plăți?

În cazul acesta cu siguranță va trebui să revizuiești Contractul / Termenii și condițiile în relația cu utilizatorul.

Noua lege stabilește care sunt elementele obligatorii care trebuie inserate în Contract / Termeni și condiții, dar și care trebuie să fie modalitatea de redactare a acestora.

Astfel că în calitate de prestator de servicii vei pune la dispoziția utilizatorului toate informațiile:

  • într-un mod uşor accesibil;
  • într-un limbaj uşor de înţeles, într-o formă clară, completă şi precisă;
  • în limba română sau în altă limbă stabilită de comun acord între părţi.
  • iar dacă utilizatorul îți va cere acest lucru, îi vei furniza informațiile inclusiv pe suport hârtie sau pe un alt suport durabil.
3

Care sunt informațiile pe care trebuie să le pui la dispoziția utilizatorului (și să le inserezi în contract / termeni și condiții)?

  • denumirea, adresa sediului social şi e-mailul,
  • datele de identificare ale autorităţilor de supraveghere corespunzătoare şi ale registrului public de autorizare a prestatorului de servicii de plată
  • o descriere a principalelor caracteristici ale serviciului de plată ce va fi prestat;
  • specificarea informaţiilor sau a codului unic de identificare ce trebuie furnizate de către utilizatorul serviciilor de plată în vederea inițierii sau executării corecte a unui ordin de plată;
  • forma şi procedura de exprimare a consimţământului pentru inițierea unui ordin de plată sau pentru executarea unei operaţiuni de plată, precum și de retragere a acestui consimţământ
  • o referinţă la momentul primirii unui ordin de plată şi ora-limită, dacă este cazul, stabilită de prestatorul de servicii de plată;
  • termenul maxim de executare pentru serviciile de plată care urmează să fie prestate;
  • dacă există posibilitatea de a conveni asupra unor limite de cheltuieli pentru utilizarea unui instrument de plată
  • în cazul instrumentelor de plată cu cardul coetichetate, drepturile utilizatorului serviciului de plată
  • toate comisioanele pe care utilizatorul serviciilor de plată trebuie să le plătească prestatorului de servicii de plată,
  • dacă este cazul, rata dobânzii şi cursul de schimb care urmează să fie aplicate sau, în cazul în care urmează să fie utilizate rata dobânzii de referinţă şi cursul de schimb de referinţă, metoda de calcul al dobânzii efective, precum şi data şi indexul ori baza corespunzătoare pentru determinarea cursului de schimb de referinţă sau a ratei dobânzii de referinţă corespunzătoare;
  • dacă este cazul, mijloacele de comunicare, inclusiv cerinţele tehnice pe care trebuie să le îndeplinească echipamentele și programele de calculator ale utilizatorului serviciilor de plată, convenite de comun acord între părţi în vederea transmiterii informaţiilor sau notificărilor;
  • modalitatea în care şi frecvenţa cu care informaţiile trebuie să fie transmise sau să fie făcute disponibile,
  • limba sau limbile în care va fi încheiat contractul-cadru şi în care se va desfăşura comunicarea pe durata relaţiei contractuale;
  • dreptul utilizatorului serviciilor de plată de a primi clauzele contractului-cadru, precum şi informaţiile şi condiţiile prevăzute în prezentul articol;
  • dacă este cazul, o descriere a etapelor pe care utilizatorul serviciilor de plată trebuie să le parcurgă pentru a păstra siguranţa unui instrument de plată, precum şi a modalităţilor de notificare a prestatorului de servicii de plată
  • procedura securizată de notificare a utilizatorului serviciilor de plată de către prestatorul de servicii de plată în cazul unei suspiciuni de fraudă sau al unei fraude reale sau în cazul unor amenințări la adresa securității;
  • dacă părţile convin, condiţiile în care prestatorul de serviciide plată îşi rezervă dreptul de a bloca un instrument de plată,
  • răspunderea plătitorului
  • modalităţile şi termenul în care utilizatorul serviciilor de plată trebuie să notifice prestatorul de servicii de plată în legătură cu orice operaţiune de plată neautorizată sau incorect executată,
  • răspunderea prestatorului de servicii de plată pentru inițierea sau executarea operaţiunilor de plată
  • condiţiile de rambursare
  • dacă părţile convin, se consideră că utilizatorul serviciilor de plată a acceptat modificările condiţiilor contractuale, cu excepţia cazului în care, înainte de data propusă a intrării lor în vigoare, notifică prestatorului de servicii de plată că nu le acceptă;
  • durata contractului-cadru;
  • dreptul utilizatorului serviciilor de plată de a denunţa unilateral contractul-cadru, precum şi informaţii referitoare la orice alte acorduri cu privire la denunţarea unilaterală,
  • toate clauzele contractuale privind dreptul aplicabil contractului-cadru şi/sau instanţa competentă;
  • procedurile de soluţionare alternativă a litigiilor pe care utilizatorul serviciilor de plată le are la dispoziţie, precum şi autorităţile competente la care utilizatorul serviciilor de plată poate depune o reclamaţie.

Toate informațiile se vor furniza cu cel puţin 15 zile înainte ca utilizatorul să devină parte la un contract-cadru sau la o ofertă, însă acest termen poate fi redus cu acordul expres al utilizatorului.

În cazul în care te întrebi până când trebuie să ai contractul / Termenii și condițiile în această formă actualizată – trebuie să știi că ai timp până în februarie 2020 să îți aliniezi Contractul / Termenii și Condițiile cu noile prevederi.

4

Ai un magazin online?

Dacă ai un magazin online trebuie să știi că de la data intrării în vigoare a acestei noi legi – se interzice solicitarea unui preț sau tarif ori comision suplimentar de la client pentru că alege să facă plata cu un anumit instrument de plată.

Adică, nu mai poți cere bani suplimentari clientului tău doar pentru că alege să achite cu cardul.

5

Care sunt sancțiunile?

Banca Naţională a României are competenţa de a aplica următoarele sancţiuni administrative:

  • avertisment scris;
  • amendă cuprinsă între 10.000 lei şi 100.000 lei,
  • amendă până la de două ori valoarea profiturilor obținute sau a pierderilor evitate de către persoana responsabilă, în măsura în care acestea pot fi determinate, aplicabilă prestatorilor de servicii de plată;
  • suspendarea temporară a dreptului prestatorilor de servicii de plată de a presta servicii de plată, până la remedierea situației care a determinat suspendarea;
  • suspendarea dreptului de acces la sistemele de plăți până la remedierea situației care a determinat suspendarea

Aplicarea sancţiunilor administrative de mai sus se prescrie în termen de 1 an de la data constatării faptei, dar nu mai mult de 3 ani de la data săvârşirii acesteia.

Tu ești pregătit pentru noile prevederi legale?

Leave a comment